Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

waar gaat dit heen?

  • petraweijmans

    Hallo allemaal,

    Hoe erg ik het ook vind voor de eigenaren en honden die ziek zijn en/of overleden. Om te zeggen dat er maar helemaal gestopt moet worden met fokken vind ik te ver gaan.

    Elk ras heeft zo zijn problemen, een hond met bijv. hd heeft ook zeer veel te lijden, zowel de hond als de baas als de portemonee van de baas. Als je gaat kijken bij hoeveel hondenrassen er op hd getest wordt, zou je dus al deze rassen maar moeten afschrijven. Hd is zeer pijnlijk voor de hond en om hem een hondwaardig leven te geven moet je ook diep in de buidel tasten of de beslissing nemen dat de hondenhemel de beste plek is voor die hond. Hd kan erfelijk zijn maar ook door invloeden van omgeving komen. Een “gezonde” hond kan toch aangetast worden door hd als hij bijv. op jonge leeftijd al veel traploopt of veel tijd op laminaat verslijdt. En testen op hd geeft geen garantie dat de nakomelingen ook vrij zijn. Zo ook met ed, patella luxatie en oogproblemen. Zelfs al zou je echt op il kunnen testen is het geen garantie dat je het uit het ras krijgt door selctief te gaan fokken, net zoals bij hd en al die andere ziektes.

    Een lundehund heeft al die problemen niet, ik zeg niet dat het nooit voorkomt, maar het zijn geen dingen die zo vaak voorkomen dat erop getest moet worden.

    Er zijn wereld wijd meer lundies die overlijden door menselijke fouten( in de auto laten zitten met warm weer, ontsnapte honden die aangereden worden of door hun eigen eigenaar worden aangereden als ze loslopen op hun eigen terrein,gebeten door andere honden) dan duidelijk aanwijsbaar door IL.

    Als je rekent op 15% van de wereldwijde populatie die ziek wordt( dat is een zeer ruime berekening, het ware aantal ligt lager) dan blijft er nog 85% van de honden over die een lang en gelukkig en gezond leven hebben bij hun eigenaar. Moet je die 85% dan ook maar afschrijven?

    Zelf heb ik 13 nakomelingen rondlopen op deze wereld, hiervan is er 1 waarvan ik weet ziek geworden.( deze hond heeft bij zijn eerste huis stress gehad vanwege een scheiding, en de 2de keer dat het mis ging was het maatje van de hond ziek geworden en de eigenaren hebben hier veel problemen mee gehad, dat voelt een hond en een lundehund is gevoelig voor stress).

    Ik zelf met mijn laatste nestje deze zomer gehad.Ik heb met laaste nestje met veel liefde grootgebracht en hoop dat ze een goed leven gaan hebben. De reden, ik kan het niet meer aan dat de mensen geen hond meer zien, alleen een ziekte. Ik heb hopelijk voor alle 13 pups een goed tehuis gevonden, die hun hond als hond behandelen. Al die negatieve verhalen op dit prikbord geeft mensen het idee dat een lundehund niet bestaat, alleen IL. Kijk alleen maar naar de reacties,,, er overlijdt een hond of er wordt er een ziek en de reacties stromen binnen. Er wordt een leuk berichtje geplaatst en mensen lezen het en reageren verder niet. Hoe maak je een ras kapot vraag ik me af. Toen ik Diva kocht was zij de 9 de lundie in nederland. We waren blij dat er steeds meer en meer bijkwamen, maar nu begin ik me af te vragen of het beter niet zo heel klein had kunnen blijven.

    Ik hoop dat de verhalen in de toekomst wat positiever worden, er zijn nog altijd fokkers in nederland die met al hun kunnen en liefde het ras willen behouden voor de ondergang. En zolang de verhouding gezond//ziek zo blijft steun ik ze volledig. En ik hoop dat de mensen een lundehund weer als hond gaan zien en niet als testobject omdat ze misschien ziek zouden kunnen worden. En de honden een stabiel stressvrij leven gegeven wordt waardoor ze lang en gezond blijven leven. Testen geeft stress en die testen zeggen niks of de hond ziek gaat worden of niet.Hoevaak wordt een hond waar Hd in voorkomt gerontgend? 1 maal en dan ook alleen als ermee gefokt gaat worden. Waarom een lundie zijn hele leven blootstellen aan iets wat mischien kan komen?

    Dus mensen, geniet van de unieke geweldige huishond die je hebt of aan wil schaffen, geef hem een stabiel leven. En hopelijk wordt het ras dan weer positief aangeschreven en wordt er niet alleen maar een ziekte gezocht die een enkele hond heeft.

    Laat de lundehund weer de geweldige, unieke hond zijn die het 7 jaar geleden was.

    Voor een ieder die een hond(of meerdere) heeft verloren, ik heb het zelf ook meegemaakt en het is geen leuke levenservaring, maar om de emoties zo hoog op te laten lopen en roepen dat er maar gestopt moet worden? Begin er niet aan, elk ras heeft zijn kwalen( ik ben op zoek gegaan naar en ras wat gezond was, ik heb er geen gevonden) Als je een hond aanschaft(ongeacht het ras) moet je altijd kijken wat de hond kan krijgen en overwegen is het voor mij de trouble waard om dit hondje het leven te geven wat hij verdient?

    Voor de mensen die in het bezit zijn van zo'n geweldige hond of er een willen aanschaffen. Geniet van je hond, en mocht hij ziek worden overweeg voor jezelf hoe ver je kan en wilt gaan, overleg dit met de dierenarts. circa 90% (misschien wel meer, blijft altijd gevaarlijk om met nummertjes te werken) overleeft de ziekte en heeft nog een prettig leven naderhand. Soms kan een terugslag volgen, maar ook die kunnen ze weer overleven. Daarom moet je goed bedenken hoe ver ga ik.

    Voor de mensen die het ras willen behouden.. veel plezier met de pups( het blijft geweldig om pups te hebben), en keep up the good work. Mocht er een remedie gevonden in de toekomst, geweldig, tot die tijd ga zo door… volgens de gegevens die we nu hebben zou de ziekte er uitgefokt kunnen worden als het inteeltpercentage omlaag gaat.

    Lundies… a great breed to have and to love… don't ruin that!!!!!!

  • Linda en Enya

    Voor zover ik weet is de lundehund één van de meest gezonde rassen. Helaas is die ene veel voorkomende ziekte ook gelijk een hele nare ziekte. Ik juich het dan ook toe dat daar onderzoek naar gedaan wordt. Ik heb het al eens eerder aangehaald: in Amerika hebben ze bij een hondenras dat veel gebruikt wordt als blindegeleidehond, binnen 7 generaties de HD er uit gefokt. Als dat zou kunnen bij de lundies vwb het lundehundsyndroom, zou dat toch prachtig zijn?! Maar ja, dan moet er wel onderzoek gedaan worden (wat ook gebeurt). En garantie is er nooit met een levend wezen.

    Momenteel zijn er inderdaad veel verhalen over het lundehundsyndroom. Blijkbaar zijn er op dit moment relatief veel lundies ziek of gestorven aan de ziekte in Nederland en omgeving. Verder wordt er veel vanuit emotie geschreven, wat ik heel begrijpelijk vind. Als ik lees dat Marion 2 hondjes in 2 maanden tijd is kwijt geraakt met een slopend ziekteproces wat er aan vooraf ging…. Ik hoor ook van mensen met andere rassen dat ze dat ras niet meer nemen vanwege de gezondheidsproblemen en de pech die ze er mee gehad hebben. Ja, dan ben ik even sprakeloos en probeer ik mee te leven. Maar ik leef net zo goed mee als er leuke berichten worden geplaatst en probeer zelf ook leuke berichten te plaatsen. Maar ik kan alleen voor mezelf spreken.

    Verder valt het me op dat er eigenlijk geen cijfers bekend zijn over het voorkomen van het lundehundsyndroom. Ik lees alleen over schattingen en dat vind ik lastig.

    Toch kan ik me jouw gevoel ook heel goed voorstellen. Afgelopen week dacht ik ook even “heb ik iets gemist in m'n onderzoekje naar de lundehund”. Maar ik ga er maar vanuit dat Enya gezond is en ik geniet van haar zoveel ik kan. Meer dan m'n best kan ik niet voor haar doen. Ik hoop dat je zelf toch ook kunt blijven genieten van je eigen lundies en de hopelijk positieve verhalen die er weer aan gaan komen. (En hiermee bedoel ik niet dat verdrietige verhalen niet meer gepost mogen worden!!!!!!!)

    Groetjes,

    Linda

  • Arnaud en Jessica

    Al die verhalen over IL maakten mij ook een beetje bang, even had ik een twijfel-moment of ik wel nog steeds een Lundie wilde.. Maar 't blijft gewoon een van de leukste rassen, ik leef er al zo lang naartoe en ik ben ervan overtuigd dat mijn toekomstige Lundie een geweldig leven krijgt!

    En wat je zegt: geen enkel hondenras is gezond, maar er zijn genoeg rassen die veel minder gezond (kunnen) zijn dan Lundies.

    Iedere fokker moet zelf weten of 'ie door blijft fokken met zijn/haar ras. Als je naar Engelse Bulldogs kijkt (no offense), krijg je helemaal medelijden, maar ook voor dit ras zijn genoeg liefhebbers en fokkers, terwijl die beestjes hun héle leven moeite (kunnen) hebben met ademen. En ademen doe je veel in je leven. Begrijp me niet verkeerd, Bulletjes zijn hartstikke leuke honden. Maar ja, zo heeft ieder ras zijn voor- en nadelen.

    Een Lundehund is gewoon niet vergelijkbaar met een ander ras, dus als je op de Lundie valt, kan je gewoon niet een alternatief vinden. Dan neem je die kans op IL gewoon voor lief, en (zoals Linda ook al zei) doe je gewoon je best!