Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Los lopen

  • MarloesSchoormans

    Beste Lundehundfans,

    Wij zijn pas geleden gaan kijken naar de Lundehund en we zijn al fan!! Bij de fam. van Gasteren liepen de honden regelmatig los in de tuin. Maar wij hebben helaas niet zo'n mooie grote tuin.

    Hoe is de ervaring van de andere die de hond “gewoon” uitlaten. Lopen ze goed aan de riem. En kun je ze in de bossen of een park los laten? Graag zouden we hierover wat meer inforamtie willen.

    Alvast bedankt,

    Groetjes Bas & Marloes

  • Linda en Enya

    Wat zijn ze leuk, he?!

    Ik heb alleen een klein balkon en moet er dus ook op uit om Enya los te laten lopen. Ze is nu bijna 10 maanden oud en loopt vanaf het begin af aan los waar het kan (voornamelijk in het bos.) Ze blijft vrij dicht bij me in de buurt en komt zich regelmatig ook even melden. Dit heb ik altijd goed beloond. Ook roep ik haar regelmatig en dan krijgt ze iets lekkers. Tot nu toe gaat ook dat heel goed (op het niveau van zo'n jonge hond). Ze ontwijkt zelfs andere honden om maar bij me te komen. Ik weet natuurlijk niet wat ze gaat doen als ze volwassen wordt, maar voorlopig voorzie ik geen problemen.

    Ook aan de riem heb ik weinig problemen met Enya. Af en toe trekt ze wel; vooral als het om ons heen wat spannend is, maar op de gewone wandelingen trekt ze weinig (zowel aan de gewone lijn als aan de flex.) Hier hebben we wel op geoefend, maar dat moet met iedere hond.

    Groetjes,

    Linda

  • René en Joke

    Hoi Bas en Marloes

    Een Lundehund is erg gehecht aan z'n baasje.

    Als je ze van jongs af aan leert om netjes aan de riem te lopen en daar waar het kan los te lopen, dan zal dit geen problemen geven.

    Ze zullen je constant in de gaten houden.

    Het belangrijkste is, dat wat Linda ook schrijft, dat je van het terugkomen een “spelletje” maakt.

    Beloon ze, vooral in het begin, uitbundig als ze je aankijken en/of netjes bij je komen.

    Als ze een keer te ver van je weg gaan, roep dan niet, maar loop de andere kant op, of verstop je!

    De hond zal om zich heen kijken waar je bent . En dan bij je komen en je vanaf dat moment beter in de gaten houden.

    Wij hebben zelf 4 Lundehunds en hebben wat het loslopen betreft geen problemen.

    Wij lopen vaak in een natuurgebied en willen dan graag dat ze op de paden blijven, vooral in de lente als er veel vogels broeden op een nest op de grond. Vanaf het begin hebben we ze dat geleerd en we hoeven maar een keer (op afstand ) “uit de tuin” te roepen en ze lopen weer netjes op het pad. Het verbaast ons zelf iedere keer weer dat ze dat zo netjes doen ;)

    Als er mensen aankomen, met of zonder hond, joggers of fietsers dan begin ik met het zakje met de lekkertjes te kraken en dan komen ze ook netjes bij me. Ze gaan zitten en krijgen hun lekkertje als de mensen voorbij zijn gelopen. Zonder problemen vervolgen we dan onze weg.

    Hoe meer aandacht je aan ze besteedt (vooral in het begin) hoe beter het zal gaan.

    Maak er vooral een leuk spelletje van!!

    Goed gedrag belonen, verkeerd gedrag negeren en ombuigen naar goed gedrag.

    Maar….ik denk dat dit voor (bijna) elk ras wel geldt.

    Groetjes Joke

  • Miep de Kloet

    Prima verwoord door Joke, ook bij mij lopen alle 6 de honden altijd los in bos en op de hei of in de polder.

    Ook bij schapen/ koeien/ paardenen de konijnen heb ik geen problemen omdat ze het van pup af aan al leren dat er niets engs aan is Miep

  • marloesschoormans

    Super bedankt voor jullie reacties!!

    Groetjes Marloes