Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Behendigheid en tenen

  • Linda en Enya

    Gisteravond zijn Enya en ik gaan kijken bij een behendigheidtraining. Tijdens een gesprek met een trainer werd me verteld dat de extra tenen een probleem zijn bij behendigheid, omdat er een groot risico zou zijn dat ze er achter blijft hangen en de teen dan kan afscheuren. Er werd me verteld dat de tenen ingetaped zouden moeten worden, alhoewel dat eigenlijk niet mag. De suggestie werd gewekt dat ik de extra teentjes dan operatief zou moeten verwijderen. Iets wat ik natuurlijk weiger.

    Wie heeft hier meer van gehoord? Is het echt zo'n risico bij behendigheid?

    Groetjes,

    Linda en Enya

  • René en Joke

    Hoi Linda

    Ik vind dit eigenlijk een beetje een vreemde reactie van zo'n trainer.

    Een Lundehund heeft 6 tenen, en niet voor niets. Ze horen bij het ras. Hij gebruikt ze ook, ze hangen er niet zomaar bij.

    Dat ga je dan toch niet intapen en zeker niet amputeren!

    Als zo'n trainer zo denkt, dan kan ik me voorstellen dat er meer hondenrassen grote risico's lopen. Ik denk hierbij aan honden met lange oren, lange haren, lange staart.

    Zij kunnen ook ergens achter blijven hangen of haken.

    Maar….wij hebben geen ervaring met behendigheid.

    Onze honden springen wel over de heggetjes en rennen door en over de stuiken in onze tuin.

    Tot nu toe is er nog nooit een gewond geraakt aan een teen.

    Het zou natuurlijk wel eens kunnen gebeuren, dat risico loop je altijd, ook bij een gewone wandeling of een spelletje in huis.

    Er zijn mensen die wel behendigheid doen met Lundehunds.

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hun reactie.

    groetjes Joke

  • Marjolijn

    Hoi Linda en Enya,

    Ik ben net begonnen aan het 5e seizoen behendigheid met Nyssa en Siv. Je hoeft echt niet bang te zijn voor meer risico door de extra teentjes. Ik denk dat jouw trainer het ras niet goed kent, en daardoor de extra tenen aanziet voor wolfsklauwen. Bij lundehunds zijn deze extra tenen echter volledig ontwikkeld. Het weg laten halen is dan ook net zo onlogisch als het laten verwijderen van een van de andere tenen.

    Natuurlijk is er een kans dat ze met de extra nagels ergens aan blijven haken, maar dit kan - zoals Joke ook al zegt - altijd gebeuren, ook tijdens een wandeling of gewoon thuis aan de bank (ik zou trouwens niet kunnen bedenken bij welk onderdeel van behendigheid dit zou moeten gebeuren). Omdat ze niet vanzelf slijten zul je ze dan ook vaker moeten knippen dan de andere nagels.

    Er is wel een aantal verschillen met de andere honden, als ik Nyssa en Siv met ze vergelijk. Zo springt met name Nyssa niet ruimschoots over de sprongen heen, maar spreidt ze haar voorpootjes mooi naar links en rechts om een sprong te nemen. Een geweldig gezicht!

    Beiden genieten enorm van de behendigheidlessen. Ook hadden ze de ‘trucjes’ heel snel door. Nyssa heeft de beginnerscursus overgeslagen en mocht na een paar keer oefenen gelijk meedoen met de gevorderden. Siv doet het voor de lekkere viskoekjes, Nyssa voor het stuiterballetje.

    Mijn advies luidt dan ook: gewoon doen! Ik weet zeker dat Enya het super zal vinden en daar zul je zelf weer van kunnen genieten!

    Groetjes, Marjolijn

    (hieronder ff een paar foto's. Ik kan ze helaas niet allemaal als foto laten zien hier, dus de rest staat er als link)

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Helaas heb ik geen filmpjes van Nyssa en Siv, maar vond deze op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=xbm1StcO6aI

    Als je trouwens zoekt op lundehund + agility, vind je er veel meer (allemaal met lundehunds mét extra tenen ;))

  • petraweijmans

    Hoi Linda,

    Ik zelf heb geen ervaring met behendigheid.. maar ik weet veel lundies in het buitenland die genieten van de behendigheid met de extra tenen. De lundies zijn juist uitermate geschikt voor behendigheid vanwege hun flexibiliteit.

    Als je de mogelijkheid hebt om behendigheid te doen, moet je die met alle tenen aannemen. En laat die trainer maar eens zien wat ze allemaal kan.. ze is slim genoeg, of misschien is hij bang dat Enya de beste van de klas gaat worden.. :)

    En ja ze is in haar voordel met die extra tenen.. ze heeft extra grip op de A- schutting… haha.

    En ongelukjes? Die kunnen altijd gebeuren…. zelfs met het over de drempel stappen, maar zoals Marjolijn al zegt,…. wel de nageltjes goed kort houden dan is de kans kleiner.

    Groetjes Petra

  • Miep de Kloet

    Lässe en Lahjaa hebben beide aan (wedstrijd)behendigheid gedaan, met Kari ga ik in augustus beginnen.

    We hebben nog nooit een “ teen ” probleem gehad,

    Pipà heeft geen behendigheid gedaan en hij heeft zijn teen gebroken bij het in de boot springen, dus zo zie je maar.

    Iedere hond met lange nagels kan zijn/haar poten bezeren, voornamelijk op de dwarslatjes van de raakvlakken.

    Je kunt altijd bij een andere hondenschool gaan kijken als dit de enige trainer is bij deze school.

    Veel succes en ik hoop jullie een keer bij een wedstrijd tegen te komen Miep

  • Linda en Enya

    Bedankt voor alle reacties. Het mag voor zich spreken dat ik de teentjes never nooit niet laat amputeren ;) , maar ik vond het zo'n raar verhaal van die gozer; ik kreeg er een heel raar gevoel bij. Ik kon me al niet voorstellen dat het zo'n groot probleem zou zijn. Goed de nageltjes kort houden en that's it. Daarnaast had deze hondenschool (gelukkig) geen plek, dus ga ik binnenkort ergens anders kijken. Zaterdag beginnen we trouwens met frisbee!

    Marjolijn wat een ontzettend leuke foto's! Bedankt voor het plaatsen!

    Groetjes,

    Linda

  • Stekelroos

    Laat je vooral niet tegenhouden door vooroordelen van trainers. Ik heb vergelijkbare dingen meegemaakt toen Janneke en ik naar een hondenschool toe gingen met een Chihuahua. “Wat is uw probleem?” begon het gelijk al. “We hebben geen probleem, maar willen wat leuks doen met ons hondje”. Maar hoe we ook praatten, er moest een gedragsprobleem zijn waar we voor kwamen want mensen die aankwamen met zo'n klein mormel onder de jas op de scooter hadden een probleem. Voor mijn gevoel werden we pas serieus genomen toen we uiteindelijk GG3 met uitmuntend behaalden. Daarna wilden we speurwerk doen, bij heel andere trainers, maar het is gebleven bij een kennismakingsmiddag omdat we echt niet serieus genomen werden tussen veel te stoere mensen met hun grote herdershonden. Het werd zo'n vervelend gesprek dat we er nooit meer geweest zijn. Het leek ons wel wat, zo'n Chi die bijvoorbeeld door een smalle rioolbuis heen nog mensen zou weten te vinden onder het puin. Toen zijn we heel wat anders gaan doen en kozen behendigheid. Dat was gelukkig wel erg leuk om te doen en we hebben een aantal bekers op onze schoorsteenmantel staan te pronken. Helaas zijn we veel te laat begonnen met deze leuke hond/baas activiteiten. Met een volgende hond (wie weet een Lunde?) willen we er eerder mee beginnen ;-)

    Marnix