Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wij kunnen wel janken(lundehundsyndroom)

  • cor en yvonne

    LUNDENHUNDSYNDROOM SLAAT HEFTIG TOE.

    Het is eind november 2008 als we aan Ivar merken dat hij niet lekker in zijn vel zit.

    Alle voeding die hij binnen krijgt ,komt er bijna meteen weer uit.

    Ook krijgt hij heftige diaree, en niet zomaar nee, echte spuitpoep.

    Op 2 december 2008 afspraak gemaakt bij de dierenarts.

    We krijgen verschillende medicijnen mee, en gaan weer richting huis.

    Na een paar dagen nog geen verbetering, dus weer naar de dierenarts.

    We moeten toch doorgaan met de medicijnen, ondanks dat hij ze uitspuugt.

    Ondertussen wordt Ivar steeds zieker en is al zo’n 3 kilo kwijt.

    We worden nu toch wel heel ongerust: dit voelt niet goed hoor!

    Ik praat hier met mijn broer over, en hij stelt voor dat hij zijn dierenarts eens belt.

    We kunnen die zelfde middag nog komen, deze arts bekijkt Ivar en begint met onderzoeken en dus ook met bloedprikken, het bloed wordt opgestuurd naar een lab.

    De volgende middag krijg ik een telefoontje van de dierenarts, het is niet goed met Ivar

    De uitslag : Ivar heeft het LUNDENHUNDSYNDROOM.

    Alle bloedwaarden zijn heel laag en we moeten meteen ingrijpen.

    Van wegen het spugen moeten we hem zelf gaan spuiten zodat hij zijn eten binnen houd.

    Als dat niet lukt moet hij worden opgenomen.

    Ook gaat hij op speciaal dieet voer, en krijgt hij 5 verschillende medicijnen op een dag.

    Cor en ik blijven om de beurt ‘s nachts bij de honden beneden slapen, het gaat zo slecht dat we hem niet alleen willen laten.

    Vanaf dan gaan we met regelmaat naar de arts en wordt er regelmatig bloed geprikt.

    Op dit moment, we zijn nu 5 maanden verder, gaat het wel beter met Ivar , hij is weer aangekomen, is ook weer vrolijk en speelt met zijn piepbeestjes.

    Wel heeft hij nog 3 soorten medicijnen nodig op een dag.

    Ivar is op de goede weg maar is er nog lang niet.

    En dan denk je een beetje rust te krijgen, maar nee hoor!!!!!

    Nu op dit moment is Tobi ook heel ziek!!!

    Tobi zit nog in de neerwaartse spiraal, dus dat wordt nog een hele strijd.

    Op dit moment zit Tobi aan de pretnisolon en is hij erg aan het afvallen.

    Vandaag weer met Tobi naar de dierenarts geweest, Tobi is dik van het vocht wat hij vasthoud, hij heeft hiervoor een prik gehad en nu moet het vocht afgedreven worden.

    De komende dagen moet hij hiervoor nog pillen hebben.

    Volgende week wordt bij hem weer bloed geprikt om de waarde te controleren.

    Toen Tobi bij ons kwam wisten wij dat hij het syndroom had.

    Hij heeft tot 3 weken geleden nergens last van gehad, en Cor en ik waren ervan overtuigt dat het met Tobi wel goed kwam.

    HELAAS op dit moment hebben wij 2 honden met het LUNDENHUNDSYNDROOM.

    Hoeveel kan een mens hebben???????

    Het belangrijkste op dit moment is dat onze honden weer beter gaan worden, maar ik kan niet vertellen hoeveel verdriet en spanning wij hebben.

    Niets is zo erg dan je hond te zien lijden, en je zo machteloos voelen.

    Buiten het feit dat ik er een complete dag taak heb met de verzorging.

    Wat ik er graag voor over heb, als ze maar beter worden.

    En ben dan ook blij dat ik op mijn werk het geregeld krijg om veel vrij te zijn.

    Ivar is Nederlands kampioen, maar wat heb ik aan zijn oorkonde en zijn kampioenskruis als hij dood zou gaan!!

    Ik heb liever een gezonde en blije hond die lekker in zijn vel zit.

    Cor en ik hebben dan ook besloten dat we van Ivar en Tobi en Venn bloedmonsters op gaan sturen naar Duitsland.

    WIJ WILLEN ER ALLES AAN DOEN OM MEE TE WERKEN AAN EEN OPLOSSING TEGEN HET SYNDROOM.

    Hopelijk volgen anderen ons voorbeeld, dit mag ook bloed van uw(gezonde)honden zijn.

    Het LUNDENHUNDSYNDROOM is een ziekte die er geleidelijk insluipt.

    Je merkt het pas als het al heftig bezig is.

    En met alleen een low-fat dieet ben je er beslist nog niet.

    Met een beetje pech komen onze honden niet meer van de medicijnen af.

    Cor en ik hebben besloten dat wij GEEN lundehund meer willen als er niet beter geselecteerd gaat worden,zodat het syndroom nagenoeg uitgesloten is.

    Dit moet je deze honden NIET aan willen doen, er moet juist alles aan worden gedaan om geen honden meer te krijgen die ook maar enigzinds de kans lopen om het LUNDENHNDSYNDROOM te vererven.

    Dit was het verhaal van 2 heeeeeel verdrietige lundehund vrienden.

  • corinne&Tykka

    Hallo Cor en Yvonne,

    jeetje wat een ellende zeg! Zoals jullie al beschreven is het verschrikkelijk om je honden zo te zien lijden terwijl je er weinig aan kan doen. Machteloos voel je je dan…

    Kan je misschien uitleg geven over het onderzoek in Duitsland?

    Voor zover ik weet (en dat vind ik het enge, dat je het niet vanaf het begin merkt) is Tykka gezond maar kan wellicht wel een bijdrage leveren aan het onderzoek in Duitsland met haar bloed.

    Ik wens jullie heel erg veel sterkte toe, hopelijk kunnen de hondjes nog erg lang bij jullie spelen, ravotten en genieten van het leven.

    Groetjes Corinne.

  • Henri en Yvonne

    Hallo Cor en Yvonne,

    Nu wij juist fantastisch nieuws hebben lezen we bij jullie dit nare bericht.

    Juist omdat je zoveel van ze houdt doet het je zoveel verdriet zete zien lijden

    We wensen jullie veel sterkte bij de verzorging van jullie honden

    en hopen dat het snel beter gaat .

    Hopelijk kunnen ze ooit iets vinden tegen deze verschrikkelijke aandoening. We denken aan jullie.

    Groetjes Henri en Yvonne

  • Linda

    Wat een grote zorgen :-( Ik weet eigenlijk niet goed wat ik kan zeggen om het verdriet wat te verzachten. Het is erg naar als (een van) je honden iets mankeren. Je wilt gewoon het beste voor zo'n lief dier. En dan de onzekerheid…

    Is er iets bekend over wat bij jullie honden de oorzaak is? Hoe werkt dat; bloed naar Duitsland sturen? En ik vroeg me af hoe je er achter komt of het syndroom in een bloedlijn zit.

    Heel veel sterkte en moed gewenst voor jullie. Ik hoop en duim dat het snel beter mag gaan. Als ik iets voor jullie kan betekenen…? Ik had nog een fotoshoot beloofd, maar ik weet niet of jullie daar nu op zitten te wachten.

    Groetjes,

    Linda

  • gertie

    Hoi Cor en Yvonne.Wat een verdrietig bericht op het prikbord. Ik zit hier met tranen in mijn ogen dit leed te verwerken. Het enige wat ik nu kan zeggen is veel sterkte.

    Gertie

  • Marjolijn

    Wat een vreselijk nieuws. Ik kan me voorstellen hoe machteloos jullie je voelen en hoop enorm met je mee dat het met Ivar en Tobi weer de goede kant op gaat.

    Zelf heb ik destijds met Nyssa veel gehad aan de adviezen van enkele mensen uit Amerika. Ik ben met ze in contact gekomen via een lundehund forum: http://pets.dir.groups.yahoo.com/group/NorwegianLundehund/?v=1&t=directory&ch=web&pub=groups&sec=dir&slk=1 , tegenwoordig zit een aantal van deze mensen ook op http://www.luvlundies.com/ .

    In Amerika wonen veel lundies en zijn er ook mensen met veel ervaring met LS.

    Eventueel kan ik je informatie mailen van Nora Berghoff of Susan Torgerson, of hun e-mail adressen, zodat je zelf contact met ze kan opnemen. Beiden zijn dierenartsen die veel tijd hebben gestoken in het doen van onderzoek naar LS. (Bijv. http://www.quistel.de/LundehundSyndrome-Whatweknow_2006_.pdf)

    Misschien heb je wat aan hun tips.

    Heel veel sterkte en geluk.

    Marjolijn

  • René en Joke

    We kunnen ons voorstellen dat jullie heel veel verdriet hebben als je de hondjes zo ziek meemaakt en je zo machteloos bent.

    “Het hoort niet, ze horen gewoon lekker vrolijk en gezond te zijn. Het is niet eerlijk!!!”

    We wensen jullie veel sterkte en hopen dat ze allebei weer héél gauw beter te pas zijn.

    Groetjes René en Joke

  • Wim Gaudaen

    Ik ben steeds stil bij het lezen over ervaringen met LS.

    Toen ik besloot zelf een Lundehund in huis te nemen was ik van de gevaren op de hoogte. Natuurlijk hoop je dat het je niet overkomt. Mijn dieren zijn mijn kinderen en ik zal alles voor ze doen.

    Als er een manier bestaat om LS vroegtijdig op te sporen, dan vind ik dat mijn plicht om hieraan mee te werken. Dus als je de tijd vindt zou ik het fijn vinden indien je wat meer uitleg zou kunnen geven over het opsturen van bloed en waarvoor.

    Veel sterkte,

    Wim

  • Miep de Kloet

    Als woorden tekort schieten,

    Veel liefs, we denken aan jullie Miep

  • Leander

    Hoi Cor en Yvonne. Wat een treurig nieuws. Kan me zo goed voorstellen hoe jullie je nu voelen. Ik wil jullie dan ook het allerbeste wensen ermee. Sterkte.

    Leander