Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Voeding: BARF/NRV

  • Arnaud en Jessica

    Hoi iedereen,

    Binnenkort ga ik beginnen met het geven van NRV (natuurlijk rauw voer) aan Svarri. Met NRV geef je je hond(en) rauw vlees, rauwe botten en rauwe organen. Deze manier van voeren staat erg dicht bij de natuur.

    Ik vroeg me af of er nog andere mensen zijn die hun Lundie(s) BARF/NRV voeren, zodat we wat ervaringen uit kunnen wisselen. Ik heb wel al contact opgenomen met iemand uit Denemarken die haar Lundies BARF geeft.

    Zondag heb ik een flinke bestelling gedaan (112kg vlees 8-)), met zoveel mogelijk diersoorten. Op die manier probeer ik erachter te komen waar ze het beste op reageert, en wat ze het lekkerst vindt natuurlijk ;)

    Mocht iemand meer informatie willen over BARF/NRV, klik dan hier.

    Je kan natuurlijk ook op dit topic reageren, of mij een e-mail sturen (:D

    BARF = “Bones And Raw Food” of ook “Biologically Appropriate Raw Food” (50% vleesbotten (25% bot en 25% spiervlees), 20% extra spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% groente en bijproducten)

    NRV = “Natuurlijk Rauw Voer” (60-70% spiervlees, 15-20% orgaanvlees, 15-20% bot. Geen groente)

  • Linda en Enya

    Enya heeft als pup carnibest gehad. Daarna wat voedingsproblemen gehad met een allergie. Nu krijgt ze nog 1 keer per dag kvv. Weet het merk zo even niet. Daarnaast vis en brokken. Dus van alles wat. Het gaat nu goed (ze spuugt niet meer zoveel), dus veranderen we er maar niets meer aan.

    Groetjes,

    Linda

  • Arnaud en Jessica

    Vandaag de eerste lading vlees (voornamelijk karkassen) binnengekregen.

    Tijdens het verdelen heb ik de hondjes ff laten proeven. Tot nu toe vinden ze alles lekker. Ze hebben vanavond een beetje hert, parelhoen, kip en kwartel gehad. Morgen mogen ze fazant, duif en lam proberen, want dan ga ik dat proportioneren.

    Volgende week komt de rest van het vlees, ik hoop maar dat het allemaal in de vriezer past! We hebben een vriezer van 365 liter, dus ik dacht dat er wel 100kg in zou kunnen.. We zullen het zien!

    @Linda:

    Ik hoor wel vaker dat honden niet zo goed op carnibest reageren. Zelf heb ik van de kvv's haaksbarf en carnivoer geprobeerd. Bevielen me beide erg goed, maar met álleen kvv krijg je sneller tandsteenvorming. Toen een vriendin een keer wat kipkarkas overhad en mij gaf, was ik helemaal om. Ik vond het heerlijk om te zien hoe de hondjes ervan genoten, en de tandsteen wordt er ook nog eens beter mee voorkomen. Maar ja, het is wel erg veel gedoe.

  • Arnaud en Jessica

    Ondertussen een tijdje aan het NRV'en, en het bevalt prima!

    De hondjes genieten erg van het eten, het knagen aan de karkasjes, rugstukken, nekken, heerlijk vinden ze het! En het is ook heerlijk om ernaar te kijken :P

    Svarri is niet zo dol op haas, en ook makreel en duif eet ze niet graag. Verder lust ze alles, maar ze likt haar vingers teentjes extra goed af bij (mager) hertenvlees, geiten- en lamspens (welke hond niet?), fazant, kwartel, lam en natuurlijk kip.

  • lies koehoorn

    Hoi,

    Eric (van Gasteren) wees me op dit item:

    Ik heb geen lundehund maar een Noorse Buhund en Saarlooswolfhonden. Al onze honden barfen/NRV-en ook. Yrsa onze Noorse Buhund heeft in haar hele leven alleen nog maar vers gegeten.

    Inderdaad klopt het dat als je NRV voert je hond doordat hij meer moet kauwen en daardoor meer speeksel aanmaakt minder last heeft van tandsteen. Maar ook bij kvv is dat al beter als bij brokken aangezien brokken vaak aan de tanden blijft plakken en zodoende een broeinest wordt van bacterien.

    Carnibest kan soms best wel wat problemen geven bij bepaalde honden aangezien ze rijst verwerken in hun producten en rijst en granen kunnen allergieen op wekken/veroorzaken.

  • Arnaud en Jessica

    Om jullie nog even up-to-date te houden:

    Ben ondertussen bijna 3 maanden aan het NRV'en.

    De richtlijn is 2% van het lichaamsgewicht per dag te voeren, maar dat was wat te weinig voor Svarri. Ze was wat aan de dunne kant, maar begint alweer rustig aan te komen, nu krijgt ze tijdelijk 4% en als ze mooi op gewicht is ga ik 3-3,5% geven.

    Vis hoeft ze niet, ze snuffelt er even aan, loopt weg, en gaat op 2m. van het voerbakje vandaan zitten. Ik heb zalm, makreel, spiering, platvis en panharing geprobeerd, maar madam vertikt het. De zalm-versie van Haaksbarf at ze wel altijd met smaak.

    Ondertussen zijn we wat doorgeslagen in het versvoeren, ik droog nu namelijk ook mijn eigen snacks (wat sommigen van jullie al op de Winner hadden gezien), zodat ik zeker weet dat er geen granen en kunstmatige stoffen in zitten. Mijn andere hondje (Twirre de Boston Terriër) heeft namelijk allergieën voor van alles en nog wat.

    Grote favoriet zijn gedroogde eendenpootjes, konijnenoren en natuurlijk geit/lamspens. Maar eigenlijk gaan alle gedroogde snacks er wel in.