Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Lundies Niet erkend in engeland

  • Laura (Thor)

    Ik heb een schrijven van de Engelse Kennel Club gehad. Lundehunden zijn niet langer erkend in engeland. Dus helaas ook geen Crufts voor ons dierbaar ras.

    Ik heb een engelse versie van het aanvragen van erkening van een ras. Als er iemand in geintreseerd is. (bv voor export van een Lundie) mail dan ff.

    Op de site van de Winner staat dat het ras zich kan kwalificeren, maar dat is dus fout.

  • Petra Weijmans

    Hoi,

    Je moet het wel goed lezen. Op het inschrijfformulier staat letterlijk “kwalificatie voor crufts voor de beste jeugdwinner/winster en winner en winster voor rassen erkend in Engeland” dat betekent dus dat de niet erkende lundehund in Engeland zich niet kan kwalificeren. De site vermeld dus geen foute dingen.

    Tis jammer dat de lundehund voorts uitgesloten is maar er zijn nog andere landen waar je veel erkenning kan halen( bijv. de nordic winner show in Denemarken en verschillende landen waar je je hond kampioen kan maken als hij daarvoor goed genoeg is.

    groetjes Petra

  • Petra Weijmans

    Hoi,

    Ik zag dat de lundie idd erbij stond op de lijst van erkende rassen maar daar kan je geen waarde aan verlenen. Voor hetzelfde geld hebben ze de winner niet ingelicht over het verwijnen van de hond van de lijst of was bij de lancering van de site nog niet bekend dat hij niet erkend was.

    Maar waar maak je je op dit moment druk om? Thor is pas 4 maanden oud en jij stippelt al heel zijn show route uit terwijl hij zich nog niet bewezen heeft en komende winner is hij pas 8 maanden oud en kan hij dus nog niet meedoen in de jeugdklasse en dus niet jeugdwinner worden en zich kwalificeren. Misschien is het volgend jaar of het jaar daarop of daarop wel weer anders. Je hebt als hij de crufts waardig is nog circa 7 jaar om daar met Thor heen te gaan… in die tijd kan er veel veranderen. Maar zeg nou zelf welke eer is er op crufts te halen met een ras waarbij de kwalificatie show 1 misschien 2 honden zullen zijn en hij de enige zal zijn op crufts? Met bijv. een border colie of retriever winnaar worden op crufts dat is pas een eer.

    Maar succes met showen, ik hoop dat Thor het showhondje wordt wat jij wil(nog steeds geen fotos gezien dus kan niet oordelen of hij mooi is en goed showt…* hint hint* ) en ik zal mijn best doen de lundehund in Engeland aantrekkelijk te maken zodat jij misschien ooit zal “schitteren” op crufts. Vorig jaar sprak Marjolijn al over een gezin dat naar de meeting 2004 wilde komen dus wie weet heeft in de nabije toekomst Engeland weer een lundehund om trots op te zijn.

  • corinne&erik

    Ik snap best dat Laura zich er ‘druk’ om maakt, ze wil in de toekomst gaan showen met Thor, en dan wil ze er natuurlijk het fijne van weten, dat zou ik ook willen, ook al zou ik nog niet weten of dat het uiteindelijk wel een succes zal gaan worden.

    Je kan je er beter tijdig in gaan verdiepen en het is natuurlijk ook leuk om er alvast het fijne van te weten.

    Petra op de nederlandse lundehundensite kan je foto's van Thor zien ; ), ik heb er niet zo veel verstand van maar ik vind Thor op de foto's een erg mooi hondje, ik vind dan ook bijna alle hondjes wel mooi! Hihihi.

    En tja het is inderdaad wel makkelijk winnen als je de enigste bent met een Lundie, maar wie weet zijn er over een tijdje wel meer in Engeland te vinden.

  • Petra Weijmans

    Hoi Corinne,

    Ik heb idd die fotos gezien maar op die fotos mis je de technische details van een hond die hem tot showhond maken of niet( stand van de tenen, voorborst , hoekingen,Gebit(kan je helaas niet zien op de foto) en dergelijke, Laura heeft mij 13 weken gelden belooft die op te sturen naar me…vandaar dat ik hinte.

    Want je hebt gelijk als je zegt dat elke hond mooi is en elke hond is de liefste( in ieder geval in de ogen van de baas) maar als het om shows draait maken andere dingen een hond mooi als wat de meeste mensen zien en willen zien. Het gaat dan om het totaal plaatje… maar weinig honden zijn technisch perfect maar 1 foutje mag als de rest dat goed maakt( bijv.slechte tenen: te weinig( alleen toegestaan aand e achterpoten)/ te veel tenen, verkeerde stand van de voortenen mag als de rest goed is… goede hoekingen, voorborst, liefst een schaargebit( bij alle rassen verplicht maar lundie mag nog 3 andere varianten hebben), goede vacht, goede kop,goede staartdracht en stand en heel belangrijk een goed ringgedrag… een hond zou de show letterlijk moeten stelen .) Dan zou een hond technisch gezien een kampioen mogen worden. Bij 2 foutjes of meer zou dit officieel niet mogen maar er zijn keurmeesters die kijken, vooral bij lundies, naar de aantal inschrijvingen en geven een hond die het eigenlijk niet verdient een utimuntend( de hoogst haalbare kwalificatie) omdat er anders geen beste van het ras in de erering staat. Dit zou eigenlijk niet moeten mogen maar omdat dit wel gebeurt is het dus mogelijk dat een hond zich kwalificeert die eigenlijk het ras niet zou moeten mogen vertegenwoordigen…. vandaar dat ik spreek over “crufts waardig”. Ik snap dat Laura die show graag zou lopen want het is de show der shows en als je zo graag shows loopt als zij dan is dat een plaats waar je graag zou zijn maar ik snap ook dat als een hond al 10 jaar lang niet meer aanwezig is in een land dat hij dan niet meer erkend wordt. Ik ben niet bekend in Engeland en weet dus ook niet of de rasvereniging zich erg verdiept heeft in het promoten van het ras( misschien een optie om die aan te schrijven dat de lundie niet alleen uit scandinavie gheaald hoeft te worden maar dat we in Nederland een redelijk groot aanbod van mooie honden hebben jaarlijks( vooral als je kijkt dat er nu zo'n 7 potentiele(misschien wel meer) moeders zijn die volgend jaar aan de beurt kunnen zijn. Misschien dat ze het ras dan weer kunnen gaan promoten op shows en andere evenementen in het land).

    Ik snap dat jullie raar kijken en in de aanval schieten als ik zeg dat een hond misschien niet mooi genoeg is maar dan doe ik dat niet om lelijk te zijn tegen de hond, de eigenaar of de fokker maar dan spreek ik over de showeisen. Laura vertelde mij dat een kennis van haar een border collie heeft die vaak beste van het ras wordt( ook bij 21 inschrijvingen) terwijl hij koehakkig staat( normaal gesproken een vrij grote fout) maar die hond heeft zo'n mooi gangwerk en de rest is ook in orde bij hem dat die ene fout door de vingers wordt gezien. In Berghem heb ik deze hond 3e beste in de rasgroep zien worden. Zij snapt dus precies wat ik bedoel(ga ik tenminste vanuit).

    Ik zeg niet dat Thor niet showwaardig en mooi zou zijn….ik heb hem nog nooit gezien en deze fotos zeggen me niet genoeg vandaar dat ik hinte naar de fotos. Ik hoop dat Thor in ieder geval goed genoeg is om haar haar hobby met veel plezier uit te laten voeren en dat hij resultaten behaalt omdat hij ze verdient.

    Mijn reactie is dan ook niet bedoelt om haar of haar hond aan te vallen maar meer om haar te troosten met het idee dat er meer in de showwereld is als alleen de Crufts en een Engelse titel. En om de hoop nog niet op te geven… hijis pas 4 maanden en leeft hopelijk nog heeeeeeeeel lang en de tijd kan dingen veranderen.

    Ik hoop dat deze mail een beetje duidelijk maakt waarom ik soms spreek over niet mooie honden, ik kijk naar de details van de lundehund. Zelf heb ik ook een hond aangeschaft(Luci) met een foutje maar voor mij maakt de rest dat allemaal goed en ik kan alleen hopen dat de keurmeesters er ook zo over denken. Ze heeft aan een achterpoot maar 5 tenen. Maar verder heeft ze een zeer goede bouw, voortenenstand, schaargebit, een technisch heel mooie kop, goede hoekingen en een zeer goed karakter en ze showt op dit moment graag. 8 van de 10 keurmeesters kijken niet eens naar de achterpoten en in de Zweedse rasbeschrijving staat dat 6 tenen aan elke poot gewenst is en dat 5,7 of zelfs meer aan een achterpoot de beoordeling niet mogen beinvloeden als de rest goed is.

    OK dit stukje is misschien lang geworden en sommige zullen het misschien niet begrijpen of niet eens willen lezen maar als je je hier ook in wil verdiepen moet je eens op een show gaan kijken dan kun je zien wat ik bedoel…..hopelijk.

    Nogmaals voordat ik Thor gezien heb(op fotos of in het echt) kan ik en niemand beslissen of hij een showhond is of niet en zelfs als ik zou denken dat hij nooit een titel zou mogen halen of juist wel blijft de keurmeester de baas…. zelfs als de hond perfect is kan een keurmeester hem geen uitmuntent geven omdat hij/zij in diens ogen misschien te dik is of te dun of te groot of te klein. Het belangrijkste is dat de hond en de baas er plezier in hebben persoonlijk vind ik de keurlijst die je krijgt meer veelzeggender als de kwalificatie die eraan vast geplakt zit want die lijst vertelt wat de desbetreffende keurmeester vind van een hond en wat hij/zij denkt wat de goede en slechte eigenschappen zijn.En ik hoop dat er mogelijkheden zijn om als Thor het waard is hem in Engeland te kunnen showen(in 1 van de eerste reacties staat een reactie van Anneli misschien die nog maar eens doorlezen en proberen uit te vinden of het misschien met een omweg toch wel kan)en hem Cruftswinaar te maken. Zou ondanks de weinig tegenstand wel mooi zijn als we in Nederland er een hadden die hem verdient,veel mensen worden toch tegen gehouden door de hoge kosten die die show met zich meebrengt.

    Dus nogmaals sorry als ik in het verleden misschien mensen beledigd heb door te zeggen dat de hond/de ouders niet mooi zijn…. ik kijk door een andere bril naar de honden als de mensen die de hond puur als huishond hebben en geen showintenties hebben. Ik heb gezocht naar een huishond met een goed stabiel karakter en die ook de mogelijkheid zou kunnen hebben om het goed te doen op shows en voor mooi nageslacht kan zorgen. En in mijn ogen heb ik haar gevonden. Omgeacht wat andere mensen er misschien van zouden zeggen.

    groetjes Petra

  • corinne&erik

    Hihi wat een lap tekst, wel interessant om te lezen, ik gaf eigenlijk meer een algemene opmerking, was helemaal niets tegen jou bedoeld Petra.

    Maar nog een vraagje, stel je doet als enigste mee met een Lundie, je Lundie is in de ogen van de keurmeesters eigenlijk niet zo goed volgens de rasstandaard (dus lang niet de mooiste die er zou zijn), wordt ie dan toch eerste?

    Krijg je dan wel een ‘slecht’ keurrapport, dan heb je toch niets aan de titel ‘beste van het ras’?

    Of zeg ik nu iets heel doms?

  • Petra Weijmans

    Helaas pak je het zo goed samen en zeg je dus niks doms.

    Maar de meeste mensen geven niks om het rapport als ze de punten maar hebben om de hond kampioen te maken ook al zou die dat niet verdienen.

    Das het voordeel/nadeel als je een hond hebt van een klein ras.

    groetjes

  • Laura (Thor)

    Ik denk dat het nu mijn beurt is om te reageren.

    Even Petra. Ik begrijp jou reactie volkomen. Je kunt ook nog niets over Thor zeggen, je hebt hem immers nog niet kunnen betasten. Troost; hij komt naar de meeting. Ik ben echt benieuwd wat je van hem vind. Ik mag dan wel de ins en outs van het showen weten, Thor is mijn eerste Lundehund. Heb daar dus nog iets minder ervaring mee. Daar bij is het altijd afwachten hoe een pup zich ontwikkeld.

    Ik maak me niet Druk om zijn show carierre, het is alleen zo dat ik voor volgend jaar plannen had om een vakantie in engeland te houden, en daar aan shows mee te doen. Joe begint zich in de ring goed te bewijzen. Hij is namenlijk in Luik BOB geworden en bij de laatste 7 in groep 1. Daar mee heeft hij zijn kwalificatie voor Crufts 2006. Super toch als ik nog een hondje in 2007 had kunnen mee nemen!

    Thor heeft toch zijn bloed test gehaald, en mag dus mee naar engeland. Een goede kans om de lundehund daar te promoten!!!

    Ik vind het belangrijk dat dit bijzonder ras over de hele wereld zijn bekendheid haalt, vandaar mijn inzet om informatie te verzamelen, en die met (liefhebbers) te delen.

    Maar hoe dan ook. Hoe Thor het ook zal gaan doen op show's. Hij is mijn kleine bandiet. Het klopt dat het voor hem eenvoudiger zal zijn om zijn punten te behalen. Maar idd vind ik het veel belangrijker wat een keurmeester (met echte ras kennis) van mijn hond zegt. Mocht hij niet voldoen aan de eisen die er gesteld worden dan zal ik zeker overwegen om hem niet meer uit te brengen, je moet immers een ras promten met een ras typische hond.

    Lukt het hem op de show niet dan kunnen we nog lekker aan behendigheid en Doggydance gaan doen. Aan die carierre denk ik nog niet met hem omdat hij daar in mijn ogen minimaal ander half voor moet zijn.

    Zijn er trouwens mensen geintreseerd in Doggydance (nog niet zoo'n bekend fenomeen in nederland) dan geef ik graag uitleg. Het is een heerlijke manier om met je honden bezig te zijn.

    Ik wil niemand met deze tekst beledigen of aanvallen. Dit is mijn visie op “sporten”met je hond. En ja, ik ben nu eenmaal fanatiek.

    Groetjes.

  • Petra Weijmans

    Hoi,

    Ik heb net met Anneli gesproken en volgens haar zou het mogelijk moeten zijn dat je na een aantal shows in Engeland gelopen te hebben een kwalificatie voor crufts kunt krijgen…. ze weet het niet zeker maar een vrouwtje uit Zweden had het daarover…. misschien de moeite waard om eens na te vragen bij de rasvereniging/ kennelclub.

    groetjes

  • Laura (Thor)

    Ik heb je een mail gestuurd met daarin de uitleg van de The Kennel club. Had ik al opgevraagd.